2014. október 15., szerda

Jalapeno

Az elkövetkezendő néhány hétben a leendő chilik kerülnek bemutatásra, a szerintem érdekes tulajdonságaik alapján. 


Legyen az első chili paprika a "kollekcióm leggyengébb tagja":

Jalapeno


A Jalapeno a leghíresebb chili paprika a világon. Capsicum annuum fajhoz tartozik.

Ennyit a komoly dolgokról...



Szóval van ez a kapszaicin nevű vegyi anyag, ami a chili erejét adja vagyis, hogy "szétszedje" az arcunkat.

Minél több kapszaicin = annál erősebb chili.





Ezt egy skálán sikerült mérhető tenni. Ő a Scoville-skála (röviden SHU érték).
Pontosan ez az érték mutatja, hogy x mennyiségű paprikát hány szorosára kell hígítani ahhoz hogy teljesen elveszítse az erősségét.
A Jalapeno ezen a skálán x*2500 és 10000 között mozog.
ami tehát 2500-10000 SHU érték, ha minden stimmel és jól számoltam :).
(A példa kedvéért, a jó erősen csípős magyar paprika= 1500-2500 SHU)

Személyes kapcsolatom a Jalapeno-val egy roppant  hangulatos mini, cinkotai (Budapest- 16. kerület) mexikói "büfében"kezdődött, mikor is egymásra találtunk vele... megkérdezte a büfés srác, hogy szeretem-e  az erőset?
Mondtam persze, mi baj lehet, kemény vagyok! Utólag kiderült, hogy erre az intenzív löketre nem számítottam, ami a burritom utáni 5-10 percemet komolyan megnehezítette. Akkor. Most már edzett vagyok chilik terén.
Na, de a közel 10 perces "szenvedés" óta a chilik bolondja lettem.
Eszem, termesztem. Termeszteni fogom. Hogy ételek-italok ízét lobbanthassa lángra.

Óhajtanék egy mondatot:
Bárcsak február lenne és palántázhatnám ezt a remek chilit. Locsolnám meg minden. :)



Forrás:

Wikipedia, Google, világ háló


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése